Ford C-Max 2013 – Jouer d’audace

Ford est sans doute le plus européen des constructeurs américains, et ce, tout en construisant des camionnettes et VUS qui font fureur chez nos voisins du sud. Ce n’est pas d’hier que le géant à l’ovale bleu mise sur nos racines européennes pour nous proposer certains de ses modèles d’outre-Atlantique. Bien avant les récentes Fiesta et Focus, nous avions eu droit entre autres à la Capri et à deux modèles renommés sous la bannière Merkur exclusivement pour notre marché. Après les voitures, on tente maintenant le coup avec un « monospace », comme disent nos cousins français. 
La Ford C-Max s’est fait attendre depuis un bon moment, mais elle est enfin là. Après qu’on nous ait parlé de portes coulissantes, de trois rangées de sièges et de moteur turbocompressé il y a plus d’un an, c’est finalement un modèle légèrement plus petit qui nous est offert. La Ford C-Max 2013 se présente avec quatre portières traditionnelles et un hayon (motorisé, soit dit en passant), ainsi qu’avec une motorisation hybride. À la façon de la famille Prius, la C-Max est exclusivement proposée avec son groupe propulseur essence-électricité, une première chez Ford, qui dérivait habituellement ses modèles hybrides d’un véhicule existant à motorisation classique comme c’est le cas avec les Fusion et Focus. Au 4 cylindres de 2L à cycle Atkinson, se joint donc un moteur électrique afin d’offrir une puissance combinée de 188 chevaux, ce qui est plus que décent. Le tout est transmis aux roues avant par l’intermédiaire d’une boite CVT au fonctionnement irréprochable, permettant d’allier performance et consommation retenue. 
La Ford C-Max 2013 affiche une garde au sol semblable à une voiture, mais une hauteur dans l’habitacle s’apparentant à un multisegment. Pourquoi faudrait-il sabrer le comportement routier pour avoir de l’espace intérieur? Il était temps qu’on nous propose des modèles du genre. Sans pouvoir être qualifiée de sportive, la C-Max est néanmoins très bien équilibrée et prévisible. Facile à exploiter, vous auriez dû voir l’air ébahi du jeune homme surexcité, qui après avoir dépassé plusieurs véhicules pour se lancer dans une bretelle d’autoroute au volant de sa Mazdaspeed 3, s’est retrouvé avec cette drôle de minifourgonnette/familiale hybride de C-Max qui le suivait sans peine en courbe. 

Conduite à l’européenne…avec le confort en prime

Malgré une suspension calibrée à l’européenne qui ne laisse que très peu de place au roulis, la Ford C-Max n’est pas inconfortable pour autant, gracieuseté d’un châssis rigide. À bord de la version SEL mise à l’essai, l’équipement complet rend la vie agréable et démontre la nouvelle tendance voulant qu’un véhicule de format contenu puisse être luxueux. Reste à voir si les Américains s’y feront!

Pluie de technologies

Cuir, navigation, toit panoramique et j’en passe. Toutefois, cette pluie de technologie a son revers : il est quelque peu difficile de s’y retrouver. Le volant à lui seul, comporte plus de boutons que certains tableaux de bord ! Après un certain temps, on s’y fait, mais tout n’est pas intuitif. Le seul véritable irritant rencontré sur le modèle à l’essai, possiblement un problème isolé, est le système d’entrée sans clé qui une fois sur deux ne reconnaissait pas la puce et refusait de verrouiller ou de déverrouiller les portières au contact de la poignée. J’ai dû sortir la clé et appuyer sur la touche de déverrouillage. Un détail direz-vous, mais lorsqu’on a les bras pleins et que les clés sont enfouies au fond d’une poche, car on se fie au système, c’est fâchant.

Sans faire d’effort

Côté consommation, un sujet incontournable quand il s’agit d’un véhicule hybride, j’ai pu obtenir une moyenne de 8,2 litres par tranche de 100 km, et ce, dans des conditions loin d’être optimales : conduite mi-ville/mi-route et temps froid. De plus, je n’ai fait absolument aucun effort particulier pour tenter d’abaisser la consommation, en accélérant sans trop de réserve quand l’envie me prenait. Compte tenu des performances et de l’espace habitable, ce n’est pas mal. Par contre, puisqu’on parle d’espace et de consommation, la pile logée sous le coffre arrière est responsable du seuil élevé et par conséquent de la capacité réduite pour les bagages. Ce n’est pas dramatique, mais décevant si l’on se fie à ce que la forme de la carrosserie laisse présager. 
La Ford C-Max 2013 fait les choses différemment et c’est réussi. Même si son prix peut paraître élevé, comparativement à une Mazda 5, il faut garder en tête qu’elle bénéficie d’un groupe propulseur hybride et qu’elle est technologiquement plus avancée.

Fiche technique de la Ford C-Max Hybride SEL 2013

  • Prix de base 25 199 $ 
  • Prix du modèle essayé 34 399 $ 
  • Entraînement : Traction 
  • Moteurs: 4 cylindres à DACT de 2 L, 141 chevaux, 129 lb-pi de couple + moteur électrique 47 chevaux 
  • Boîte : CVT 

2013 Volkswagen GTD – Better than the GTI? Find Out on Ignition

The Volkswagen GTD is one of many fuel efficient fun-to-drive hatchbacks that are reserved for Europe and not destined for the U.S. Basically a diesel-powered Volkswagen GTI, the GTD is the subject of the latest episode of Ignition. Would the Europe-only Volkswagen GTD perform well in the U.S.? Carlos Lago attempts to find out.
2013 Volkswagen GTD Ignition video image 6 300x187 imageWhile the GTD shares the GTI’s sporty chassis, its 2.0-liter turbo gas engine has been replaced by a 2.0-liter turbodiesel making 168 hp and 258 lb-ft of torque. That’s 32 hp less and 51 lb-ft of more than the gas-powered GTI, but the GTD is rated about 30 percent more efficient than the gas-powered GTI in the European test cycle.
At the track, the GTD accelerated to 60 mph in 7.0 seconds and through the quarter-mile in 15.5 seconds at 89.2 mph. The last GTI we tested during our $28K High-Performance Two-Door comparison accomplished those runs in 6.1 seconds and 14.7 seconds at 95.8 mph, respectively. In handling tests, the GTD’s adaptive suspension closed the performance gaps where it pulled 0.90 g around the skidpad to the GTI’s 0.87 g. Around the figure eight, the GTD’s 26.9 second run at 0.65 g was 0.6 seconds and 0.02 g off the GTI. The GTD stopped 12 feet shorter from 60 mph, needing just 112 feet.
Once Lago records the GTD’s track results, he heads to the canyons to find out how the diesel-powered hatch performs in the real world. Check out the video below to find out if the Volkswagen GTD’s increase in fuel economy is worth the hit in performance.

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Rolls-Royce Wraith Coupe Teased, Spied Testing

Rolls-Royce released a shadowy teaser this morning of its new Wraith coupe, due to debut in March at the Geneva Motor Show. However, we’re one step ahead of the British automaker – we have new spy shots of the Wraith out testing near the Arctic Circle this week, as well.
2014 Rolls Royce Wraith front three quarter 1 spied 300x187 imageGiven that the Wraith is expected to essentially be a coupe version of the Ghost, chances are likely that the Wraith will use the same powertrain as the Ghost sedan. Rolls already promised that the Wraith will be the most-powerful and most dynamic model to wear its Spirit of Ecstasy hood mascot. That means buyers should expect upwards of the 563 hp and 575 lb-ft of torque that the Ghost’s twin-turbocharged 6.6-liter V-12 puts down.
Our spy shots show a number of the Wraith’s design cues that have been lifted straight from the Ghost sedan. The Wraith caught testing looks to have an-almost identical front clip to the Ghost, with its slightly raked radiator grille, LED turn signals, and contoured hood. Around back, the Wraith wears the same LED taillights as the Ghost. The big difference, of course, is in profile – while the Ghost is a four-door, the Wraith will have only two doors and a sloping roofline. However, like the range-topping Phantom Coupe, the new two-door Rolls will also have rear-hinged doors. The Wraith also has longer rear quarter windows than the Phantom Coupe or the Ghost, as evidenced by the teaser released this morning.
Expect more details to follow as the official reveal for the 2014 Rolls-Royce Wraith draws closer.

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2014 Chevrolet Silverado Configurator

 A slick, new 2014 Chevrolet Silverado configurator has gone live on Chevrolet’s consumer site, giving potential truck customers everywhere a way to visualize how their truck will look by customizing wheels, colors, body styles, and trims. Though the 2014 Silverado configurator still lacks pricing, we have little doubt Chevrolet will keep it competitive with competitors like the 2013 Ford F-150 and refreshed 2013 Ram 1500.
2014 Chevrolet Silverado Work Truck 300x187 imageWith four different angles and various backgrounds, the 2014 Chevrolet Silverado can be pictured with everything from a work truck’s 17-inch steel wheels to the chrome 20-inch wheels you’ll find on higher-trim models. The 2014 Silverado configurator also gives us a preview of the truck’s 10 exterior colors as well as a glance at all five body styles: regular cab (with a standard or long box), extended cab (with a standard box), and crew cab (with a short and standard box).
Trims shown on the preliminary 2014 Silverado configurator include two work truck levels of equipment, with LT, LTZ, and LT/LTZ with the Z71 suspension. For fleet customers, the 2014 Silverado Work Truck comes with the expected standard equipment, including a 4.3-liter V-6 mated to a six-speed automatic (2013 Silverado with 4.3-liter V-6 had a four-speed automatic), black exterior accents, rear bumper with CornerSteps, a 40/20/40 vinyl bench seat, vinyl floor covering, a basic 3.5-inch info screen for the driver, power locks, AM/FM radio, cruise control, and a locking tailgate handle.
2014 Chevrolet Silverado LTZ Z71 rear view in red 300x187 imageMost people who walk into a Chevrolet dealership will start their search at a model like the 2014 Silverado LT, which has a cloth bench seat, leather-wrapped steering wheel, 4.2-inch info screen, 17-inch alloy wheels, satellite radio, rear wheelhouse liners, and an EZ Lift & Lower tailgate. The 2014 Silverado LTZ comes standard with the 5.3-liter V-8 engine and also adds chrome accents, projector headlights, and leather seats.
Build your own in the basic 2014 Silverado configurator — with wheels, colors, trims, and body styles — right here by clicking on the “Customize a 2014 Silverado link. For a basic refresher on the 2014 Chevrolet Silverado, read this WOT post.

Read more: http://wot.motortrend.com/build-it-2014-chevrolet-silverado-configurator-without-pricing-goes-live-318483.html#ixzz2IjOfh9EU

Hyundai Axes i45 a.k.a Sonata and Focuses on More Premium i40 in Australia

The Hyundai i45, known in other parts of the world such as North America as the Sonata, will be no more in Australia as the Korean carmaker will suspend sales of the mid-size sedan in the country.

Instead, its place in Hyundai's Australian lineup is being taken by the newly introduced i40 sedan, which was designed and initially launched in Europe as the brand's fighter in the D segment.
Hyundai said the decision was made due to the "ever-increasing global demand for the i45" especially in the Middle East and North America, and "limitations to global supply" adding that because these markets receive priority, Australia has struggled to secure enough i45 volume to deliver to the car’s potential in the country.
According to Australian website TMR, the i45 starts AU$26,990 and tops out at AU$37,490 for the Premium grade, while the i40 begins at AU$29,990 and can go as high as $44,590 for the Premium sedan and $46,590 for the Premium station wagon.
“The i40 range offers Australian buyers the option of Sedan and Tourer body styles, as well as a choice of highly efficient petrol and diesel powertrains with class-leading specifications throughout,” said Hyundai Motor Company Australia Chief Operating Officer, John Elsworth. “We’ve worked hard to introduce more features to i40 and to create a premium mid-size choice for the brand.”
Hyundai said that much of the remaining local supplies of the i45 will be channeled to corporate and government sectors.
Hat tip to Matt J.!